Структура програми на Турбо Паскаль
Програма мовою Паскаль складається з заголовка, розділів описів і розділу операторів. Заголовок програми містить ім'я програми, наприклад:
Program PRYKLAD;
Описи можуть містити в собі:
- розділ бібліотек, що підключаються (модулів);
- розділ опису міток;
- розділ опису констант;
- розділ опису типів;
- розділ опису змінних;
- розділ опису процедур і функцій.
Розділ опису модулів визначається службовим словом USES і містить імена модулів, що підключаються (бібліотек), як тих, що входять до складу системи Turbo Pascal, так і тих, що написані користувачем власноруч. Розділ опису модулів повинний бути першим серед розділів описів. Імена модулів відокремлюються один від одного комами:
uses CRT, Graph;
Будь-який оператор у програмі може бути позначений міткою. Ім'я мітки задається за правилами створення ідентифікаторів Турбо Паскаль. У якості мітки також можуть використовуватися довільні цілі числа без знаку, що містять не більше чотирьох цифр. Мітка ставиться перед оператором і відокремлюється від нього двокрапкою. Усі мітки, що використовуються в програмі, повинні бути перераховані в розділі опису міток, наприклад:
label 3, 471, 29, Quit;
Опис констант дозволяє використовувати імена в якості синонімів констант, їх необхідно визначати в розділі опису констант:
const K= 1024; MAX= 16384;
У розділі опису змінних необхідно вказати всі змінні, використовувані в програмі, і визначити їх тип:
var P,Q,R: Integer; A,B: Char; F1,F2: Boolean;
Опис типів, процедур і функцій буде розглянуто нижче. Окремі розділи описів можуть бути відсутні, але варто пам'ятати, що в Паскаль - програмі мають бути обов'язково описані усі компоненти програми.
Розділ операторів являє собою складений оператор, що міститься між службовими словами
begin.......end
послідовність операторів. Оператори відокремлюються один від одного символом;. Текст програми закінчується символом крапка.
Крім описів і операторів Паскаль - програма може містити коментарі, що являють собою довільну послідовність символів, розташовану між відкриваючою дужкою коментарів {і закриваючою дужкою коментарів}.
Приклад 1
program Pryklad; {розрахунок суми двох чисел} var x,y,s: integer; begin WriteLn('Введіть через пробіл два числа '); ReadLn(x,y); s := x + y; WriteLn('Сума чисел дорівнює ',s); end.
Дана програма надсилає запит до клавіатури і чекає на введення двох чисел, знаходить їхню суму і виводить відповідь. Тепер зробимо так, щоб програма спочатку очищала екран, виконувала свої дії, а в кінці роботи дозволяла користувачу подивитися результат, очікуючи натискання ним клавіші.
Приклад 2
program Priklad; { розрахунок суми двох чисел } uses Crt; {підключення модуля, необхідного для виконання процедур очистки екрану і затримки} var x,y,s: integer; begin ClrScr; {очищення екрану} WriteLn('Введіть через пробіл два числа '); ReadLn(x,y); s := x + y; WriteLn('Сума чисел дорівнює ',s); ReadKey; {очікування натискання клавіші} end.
Текст Паскаль - програми може містити ключі компіляції, які дозволяють керувати режимом компіляції. Синтаксично ключі компіляції записуються як коментарі. Ключ компіляції містить символ $ і букву-ключ з подальшим знаком + (ввімкнути режим) чи - (вимкнути режим). наприклад:
{$E+} - емулювати математичний співпроцесор;
{$F+} - формувати далекозасягаючий тип виклику процедур і функцій;
{$N+} - використовувати математичний співпроцесор;
{$R+} - перевіряти вихід за границі діапазонів.
Деякі ключі компіляції можуть містити параметр, наприклад:
{$I ім'я файлу} - включити в текст модульна програми названий файл.